Meer afvaarten op Rotterdam in het verschiet

De containerterminal in IJmuiden voor diepgevroren vis wordt toegevoegd aan het netwerk van logistiek dienstverlener TMA.

Dit concern beheert in het Noordzeekanaal al diverse terminals, waaronder die op bedrijventerrein De Grote Hout in Velsen-Noord. Algemeen directeur Peter van de Meerakker van Zeehaven IJmuiden noemt het een ’goede zaak’. ,,Deze krachtenbundeling zal mogelijk leiden tot meer afvaarten en regelmatige diensten op Rotterdam”, aldus Van de Meerakker. De Ter Haak Groep – eigenaar van CSY – en TMA hecht gaan samenwerken, maakten beide logistieke concerns afgelopen week bekend.

Cacao-import

Zo wordt de USA -terminal in Amsterdam voortaan geleid door Rens Rohde van TMA. Deze terminal is gespecialiseerd in overslag van containers, break-bulk en auto’s. Veel van de cacao-import in de Amsterdamse haven wordt overgeslagen via de USA-terminal. Ook wordt er vanaf de terminal een lijndienst van Grimaldi onderhouden tussen de Westkust van Afrika en Amsterdam. Daarnaast worden de binnenvaartactiviteiten van de Ter Haak Groep opgenomen in het netwerk van TMA dat verder terminals heeft in onder meer Rotterdam, Harlingen en Hasselt. Verder gaat er drie keer per week een binnenvaartschip (barge) naar Antwerpen.

Auto’s

In het Noordzeekanaalgebied is TMA een belangrijke logistieke speler. Bij de vestigingen in Velsen-Noord en Beverwijk (Container Terminal Beverwijk – CTB) verricht het bedrijf de overslag van onder andere auto’s en agrarische producten.

Sinds 2007 heeft ook IJmuiden een containerterminal aan de Vissershaven. Trawlerrederijen als Parlevliet & Van der Plas en Vrolijk brengen containers met bij voorbeeld ingevroren haring, makreel of wijting aan wal. Bij de terminal worden die containers overslagen aan boord van een barge. Dat breng de lading naar een terminal in Rotterdam of Antwerpen waar de partij wordt verladen op grote containerschepen voor verre bestemmingen over de hele wereld. ,,Dit is een groot succes”, stelt Van de Meerakker tevreden vast. ,,In 2007 begonnen we met honderd containers, tegenwoordig zijn het er meer dan vijfduizend.” De komst van de terminal betekent dat er honderden vrachtwagenbewegingen minder zijn door IJmuiden. Met als positieve gevolgen een aanzienlijke ontlasting van het wegennet in en rond IJmuiden en een afname van de CO2-uitstoot.

Dochter

De exploitatie lag tot voor kort in handen van Container Stevedoring IJmuiden, een dochter van de Ter Haak Groep. Met de toevoeging aan het netwerk van TMA verwacht Van de Meerakker meer afvaarten.

Voor de Container Terminal Beverwijk in de haven verandert er niet veel. Sinds 2002 beschikt Beverwijk over een eigen containerterminal met een kade van 180 meter en een opslagterrein van 15.000 vierkante meter. Goederen die hier worden overgeslagen zijn onder meer (bevroren) vis en staal. Vorig jaar april kwam de terminal in handen van de Ter Haak Groep en sinds 1 maart maakt het onderdeel uit van TMA. ,,Deze containerterminal blijft onder mijn holding”, stelt Richard ter Haak in een reactie.

Zuidkade

De terminal zit sinds 2002 aan de Zuidkade. De containers worden opgeslagen op het terrein met een oppervlakte van 10.000 vierkante meter. Vervolgens worden deze geladen in containerschepen voor verder transport naar Rotterdam en Antwerpen. De grootste ladingstromen zijn oud papier, staal, diepvriesproducten en schroot.

Dat materiaal wordt in containers per vrachtwagen aangevoerd. De hele handeling duurt een paar minuten. Voor het afhandelen van binnenvaartschepen beschikt het bedrijf naast reachstackers (die de containers optillen) over een gigantische brugkraan. Vroeger was de terminal eigendom van Koster Metalen. De laatste directeur was Nico Koster. Na zijn pensionering trok hij zich terug. Hij gaf op de achtergrond leiding aan de holding die de grond bezit onder het schrootverwerkingsbedrijf in de Beverwijkse haven.

Bron: IJmuider Courant